maandag 8 september 2008

Post-landingsbericht

Ik dacht dat ik vliegen leuk vond, maar na vandaag ben ik toch enigszins van mening veranderd.

's Ochtends werd ik verwelkomd door enkele mensen (Herma en Inez), die mij samen met de rest van de moeders, en het broertje, naar Schiphol brachten.

Zoals je kan zien, lacht iedereen hier nog (behalve DjimW, die doet dom, en Loes, want die staat er niet op, en ik ook niet want ik ben het gezichtspunt).


Ook op schiphol was het nog wel leuk. De alleraardigste baliemedewerkster liet mijn bagage van 38 kilo gewoon in het vliegtuig stoppen, ondanks dat de limiet 30 kilo was, en ik maarliefst 8 kilo te veel aan spullen had. Normaal zou dit uitkomen op een bijbetaling van 688, met een bedrag van 86 euro per kilo.

Het was minder lachen geblazen bij het uitzwaaien waar ik helaas geen foto's van heb, maar het was ook weer niet heel dramatisch. Een goed afscheid vond ik het zelf.

Achter de douane heb ik, heel slim vond ik zelf (ook al was het niet mijn idee), gezocht naar een travelmask (dat is zo'n masker voor op je ogen dat al het licht zou moeten tegenhouden opdat de dragen rustig kan slapen), en een setje oordopjes (herriestoppers ofzo, niet het soort waar je muziek mee kan luisteren. Dat dachten bijde winkelbedienden aan wie ik het vroeg namelijk eerst). Ik hoefde me daarna maar een half uur te vervelen in de wachtruimte, en ik kon precies op de afgesproken boarding-tijd het vliegtuig instappen. Ik had een plekkie bij het raam, en dan ook nog eens boven de vleugel. Daar zit de nooduitgang namelijk en de alleraardigste mejuffrouw van eerder die mijn bagage had gesmokkeld had me ook bij de nooduitgang gezet, omdat daar extra beenruimte is.

De vlucht was niet zo interessant, maar was sneller voorbei dan ik had
verwacht. Ik geloof dat het zo'n twee uur kostte om te landen in Helsinki.
Een uurtje voor de landing kregen we, ik was blij verrast, lunch van de dames van Finnar. Ik ben vergeten wat, maar het was warm, en ik geloof iets met aardappelpuree... Best lekker, zeker voor vliegtuigeten.











De eerste foto is schiphol vanuit het vliegtuig, de tweede is een Finse pizza. Ik had heel erg veel honger en wilde iets eten. Ik had nog 15 euro over, dus ik ging maar in een pizzarestaurantje zitten. Zoals alle winkels op het vliegtuig, was het hier ook duur. Tenminste, ik vond het duur, maar ik was er blij mee, want mijn euro's kwamen bijna helemaal op. Wel jammer dat ik een pizza met salami wilde en een americana bestelde, wat het maaksel is dat je boven op de foto ziet is. Ik heb de stukjes ananas er los vanaf gegeten. Let ook op de cola die groot was. De laatste foto is de vertrekhal. Het was er saai.

Omdat ik nog nooit een vlucht heb gemaakt met een groot vliegtuig kwam ik voor een aangename verrassing te staan toen ik het toestel dat dienst deed tussen Helsinki en Tokio binnenstapte. Er lag op iedere stoel een op een badlaken lijkend dekentje
, een kussentje en een plastic tasje. Tot mijn ergernis zaten er in dat tasje een travel mask, en een setje oordopjes... In de achterkant van de rugleuning van de stoel zat een klein LCD schermpje. Weer zat ik bij het raampje (deze keer wel zelf geregeld) en er zat nog een iemand naast mij. Ik was best wel moe van het hele gebeuren en had me stellig voorgenomen deze vlucht te slapen. Na het avondeten dan maar. Het avondeten was trouwens ook lekker. Weer iets met aardappelpuree en hamburgertjes enzo, en er zaten soba (noodles) bij. Ik probeerde wat dingen uit met het LCD-schermpje, maar er was niks leuk genoeg om me op te kunnen concentreren. Dan maar slapen. Ik deed mijn eigen travelmask om, en mijn eigen oordopjes in, en deed mijn best. Maar natuurlijk lukte het niet. Dan probeerde ik maar weer eens wat Tangram-puzzels op te lossen, die kon je namelijk ook spelen op het LCD-schermpje. Dit herhaalde zich ongeveer tot 1 uur voor aankomst, want toen kregen we namelijk weer ontbijt. Daarna ging het weer door. Ik ben wel redelijk goed in Tangram nu, maar het laatste half uur had ik er echt genoeg van en wilde ik het vliegtuig uit. Ik had ook hoofdpijn.










Eerste foto spreekt voor zich. Het was niet lang na het vertrek, dus ergens boven west-rusland denk ik. De tweede foto laat weer eens zien hoe geweldig de Finse taal is. Dat tweede woord is echt schitterend. De laatste foto heb ik genomen omdat ik het mooi vond dat goed te zien is hoe de wolken zo strak hun schaduw op het water werpen.

Morgen vertel ik wat er gebeurd is nadat ik ben geland. Ik ben nu al heel erg lang wakker, en ook heel erg moe, dus ik ga hopelijk nu wel slapen. Tot morgen, of later.



8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik weet niet met wat voor charmeoffensief je die alleraardigste baliemedewerkster hebt ingepalmd, maar het moet wel heel bijzonder zijn geweest als je er 688 euro mee uitspaarde.

En waarom spreekt het LCD-schermpje over määränpäähän, maar staat er onderin wel 'gewoon' 戻る? Eén van de twee is heel slecht vertaald. =(

Martijn zei

Haha, het vliegen viel jou ook flink tegen :P Je moet er wat voor over hebben. Je hebt wel flink geluk gehad met de baggage, zeg.

Goed om te horen dat je inmiddels goed bent aangekomen. Die derde foto is trouwens echt heel vet!

loes zei

even kijken of het me gelukt is om een reactie te geven....

Ronald Stam zei

tokyo? hoe is tokyo? fotoos! en jij? hoe is jij?

Milan zei

Loesjie: Gefeliciteerd. Het is gelukt om een reactie te plaatsen.

Ronnie(:P): Het is hier goed, en warm, och, wat is het warm... het is zo warm... het is nu half 10 's ochtends en het is warm! Gister dee blospottert het niet goed dus ik post vnaaf wel weer ofzo.

Wanda zei

Milan! =) Fijn dat je je bagage gewoon meekreeg. Was het inpalmen of meer de O jee, ik wist "echt" niet dat het zo zwaar was methode?

Balen van de vlucht, maar je bent er nu wel =) Ik hoor nog wel hoe het is in Japan!

Unknown zei

Hoi Milan, wat ontzettend leuk om je blog te lezen én de foto's te zien,
liefs,
Margo

Michiel zei

Milan, de details die je beschrijft zijn echt briljant! Chille schrijfstijl. Ik zie je woensdag ergens wel denk ik, en veel plezier de laatste dagen in Tokyo met de rest van die apenballen. Doe de groeten aan ze, en DjimW.