zaterdag 13 september 2008

11,12


De 11e van september heb ik de winkelwijk Ginza bezocht. Het is een soort van PC Hoofdstraat achtige toestand, met winkel zoals Gucci, Hermes, Coach en dat soort dingen. Er is daar ook een winkel die Kimuraya heet. Kimuraya heeft als eerste het zogenaamde an-pan uitgevonden. Pan betekent brood, en an is een soort zoete, donkerbruine halfdoorzichtige pasta gemaakt uit soyabonen. Brood met an erin dus. Hier heb ik dan ook, netjes zoals het hoort, een An-pannetje gegeten. Verder valt er niet zoveel te vertellen over Ginza. Onderweg van Eifuku, waar ik verblijf, naar Ginza kwamen we bij station Shibuya nog een hele toestand tegen. Onlangs is de primier van Japan afgetreden. Er sprak daar een aantal mensen, die hem graag zouden willen opvolgen. Een boel mensen stond te kijken, en er waren ook diverse tv-ploegen aanwezig.










Hieronder foto's van Ginza.
















De laatste foto is binnenin een winkel die Mitsukoshi heet. Kan misschien bekend klinken. Het is een winkel met allemaal siraden, hoedjes, en dure spullen. Japanners zijn gek op dat soort dingen. Vooral de dingen die wij overdreven vinden koopt men hier met plezier. In de kelder van de Mitsukoshi zag ik een bijzonder tafereel. De hele kelderverdieping stond vol met kleine, hoe zal ik het noemen, stands, die elk verschillende dingen verkochten. Van sushi tot cakejes.

---------

Op de 12e had ik 's middags niets te doen. Ik ben geloof ik thuis gebleven en heb me verveeld met mijn email. 's Avonds echter, ben ik eerst naar Shinjuku gegaan om wat dingen te regelen. Shijuku is cool:














Daarna ben ik naar de wijk Minato gegaan, om daar, heel flitsend allemaal, naar een receptie van de 'Sakura Group' te gaan, waarvoor Natsumi mij had uitgenodigd, die op haar beurt weer was uitgenodigd door een vriendin. De Sakura Groep heeft iets te maken met Nederland. Het was me niet helemaal duidelijk wat, maar er was iemand die met de ambassade te maken had (die van Nederland in Japan). Volgens mij was het de persoon die de huidige ambassadeur op zal volgen. Ik heb even met hem gepraat, maar het kwam niet veel verder dan of ik nou cous-cous in de Currysoep zou doen of niet. Er kwamen verder allemaal oude Japanners op me af die met me wilde praten. Maar ze praatten onduidelijk en ik kon ze niet echt verstaan.
Als klap op de vuurpijl zongen we Nederlands superhits. Liederen zoals Tulpen uit Amsterdam, Slaap kindje slaap, en Poesje mauw bleven niet ongespaard. Nadat ik met een stagier (hoe schrijf je dat) flink had gelachen om het feit dat in een duur hotel een groepje Japanners Poesje mauw zong, heb ik toch ook maar meegezongen.













Omdat het schitterende namaaksel van de Eiffeltoren, de Tokyo Tower zich recht achter het hotel waar de receptie werd gehouden bevond, besloten we deze te beklimmen. Gelukkig was er een lift dus hoefde dat niet. Het was niet duur om tot halverwege te gaan. Rond de 150m. Het kostte wel een redelijke berg om naar de top (333m) te gaan. gelukkig waren er geen kaartjes meer beschikbaar dus hoefde we daar geen geld aan te spenderen. Hieronder wat foto's van de Tokyo Tower, en het uitzicht op de eindeloze stad Tokio. Als laatste dan toch maar een foto van de treinen. Helaas geen stationmedewerkers die iedereen de trein in perst, hoewel ik die wel heb gezien. Sterker nog, ik zat toen in de trein die volgeduwd werd. Een vreemde ervaring, maar om een of andere reden heb je toch niet het gevoel dat je iedereen, en iedereen jou op de huid zit, al is dat iig in fysieke zin natuurlijk wel zo.

















13 opmerkingen:

WAMA Global Store zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Wanda zei

Hey Milan!
Ziet er gezellig uit die zang"club" =) Wel grappig om zoiets mee te maken. Het uitzicht vanuit die toren lijkt me prachtig, zeker 's nachts.
De cultuurverschillen lijken me heel apart, soms heb ik het idee dat Nederlanders maar een stel lompe zeurderige boeren is, als ik dat zo hoor.
Volgens mij ziet het aanrecht in de keuken (op Uilenstede) er namelijk nog smeriger uit dan de straat in Japan (voorzover ik het op de foto's kon beoordelen).

Knuffel!

Martijn zei

Hou je nog wat onbezochte plekken achter voor als wij er straks zijn? Zo te lezen maak je in ieder geval al een stel mooie tochten :) Ik vond in dit bericht vooral het 'poesje mauw' gedoe geweldig; dat moet ook een ervaring zijn geweest! :o :x ^______~~~~~~~~~~~~

Nog even over je vorige bericht: heb je 's avonds al een beetje in je eentje rond gelopen? Ik merkte dat toen ik dat hier in Seoul deed, ik me over het algemeen ook zeer veilig voelde. Ik vind het echt een jofel idee om niet elke straathoek uit hoeven te wijken voor een bende uitschot welke een alternatieve variant van het Nederlands uitrochelt.

Mooie en grappige foto's ook. Op sommige weet je wel een paar toffe koppen te trekken :P

Martijn zei

PS: ik vind Ahmed een beetje lelijk.

Unknown zei

Ziet er allemaal mooi uit en toch grappig dat je met die goeie Japanse convo-skills uit Nederland, toch soms moeite hebt in Japan. En echt geweldig natuurlijk, die Nederlandse Liedjes 'club'. Op een of andere manier zie ik het al helemaal voor me. Ga zo door :)

loes zei

milan, een gouden foto, die Japanners met bladmuziek in de hand, vol overgave zingend! Je begrijpt, het bevestigt natuurlijk wel het verwrongen beeld dat wij van Japanners krijgen in de media. Verder vind ik de vorkenfoto prachtig!
Hé, hoeveel wijken heeft Tokyo en is er sprake van 1 centrum (zal wel niet) of heeft iedere wijk weer iets speciaals?? Ga je ze allemaal zien?
bye bye Loesje

Unknown zei

'stagiaire', sprak het schoolhoofd

Milan zei

Wandah, hmm het was me nog niet echt opgevallen maar de straten zijn idd heel schoon. Desondanks staan er nergens prullenbakken.

M'rtijn, ik heb gister en vandaag in m'n eentje rondgelopen. Niet 's avonds, maar het voelt inderdaad heel veilig. Echt heel goed. Er was alleen een wat dubieus achterstraatje in Shibuya waar ik me wat ongemakkelijk voelde, maar dat stelde ook niet veel voor.

Tommert, ja vooral de oude ventjes zijn echt lastig te verstaan. Ik ben vandaag naar de kapper geweest en met de kapper kon ik wel redelijk een gesprek voeren. Maar hoe meer je leert, hoe meer je ontdekt dat je niets weet.

Loeska, eigenlijk zijn de wijken steden op zich. Volgens mij zijn er 23 wijken. Elke heeft zo een beetje zijn eigen karakter. Naast van die toestanden zoals Shibuya zijn er ook rustigere woonwijken hoor.

Moeder, sorry. Te veel kanji gelezen ofzo.

DjimW zei

hej

heb je die brief aan jezelf al geschreven?

Milan zei

onee goed dajje t zegt

Ronald Stam zei

en als het alleen om een man gaat mag 'stagiair' ook, sprak de leraar nederlands

oma zei

Hoi Milan,
Ik vind het heel fijn om je te kunnen volgen via je weblog. Ik geniet er echt van.
heleboel liefs
van oma

Unknown zei

Heb je nu dan eindelijk een echt Japans kapsel?